(Nujnost osrediščenja narave v naravovarstvu - 5)
Mala razprava o upravnem naravovarstvu
Mala razprava o upravnem naravovarstvu
Hitro
razvijajoče se institucionalno naravovarstvo je upravičen odgovor
na nova spoznanja o naravi in človekovih vplivih nanjo. V današnji
družbi od vseh naravovarstvenih dejavnosti najbolj izstopa kot
stroka, ki je podprta s političnimi odločitvami. Predpisi na
različnih ravneh neposredno zadevajo vse državljane Zahoda, s
prodorom te civilizacije in načina mišljenja v druge predele pa
postajajo merilo vsega sveta. Res je sicer, da so ti predpisi
večinoma naravnani na človekovo bližnjo naravo, ki ji rečemo tudi
človekovo okolje (in gre potem za okoljevarstvo in
antropocentrizem), vendar ne moremo zanikati, da nimajo vsaj nekaj
pozitivnega učinka tudi za naravo kot tako, torej na tisto večinsko
naravo, ki je od človeka neodvisna.
V
okviru državnih in lokalnih administracij so se razvile razvejane
strukture ustanov in organizacij, ki se z naravovarstvom ukvarjajo
poklicno. Od prvih začetkov v 60-tih letih preteklega stoletja, ko
je na primer Slovenija dobila prvega poklicnega naravovarstvenika –
takrat v okviru Zavoda za spomeniško varstvo – se je v Sloveniji
profesionalizacija zelo razmahnila. Le v zadnjih 20 letih se je
število zaposlenih na področju naravovarstva povečalo za pet krat,
danes na okrog 250 ljudi1,
pri čemer niso všteti inšpektorji, sodelavci
upravljalcev-koncesionarjev in še nekateri strokovnjaki zunaj
pristojnega ministrstva za ohranjanje narave, na primer na področjih
prostorskega načrtovanja in okolja na državni in lokalni ravni.
Podobno se je nekaj let prej zgodilo v državah zahodne Evrope. To so
civilizacijski trendi, ki se jim ne moremo izogniti.
Razvoj
in kadrovska struktura
Če
pogledamo izobrazbeno strukturo zaposlenih na področju upravnega
naravovarstva v Sloveniji, in če pri tem izvzamemo neposredne
nadzornike na terenu ter administrativno osebje, ugotovimo, da gre za
več kot 90% naravoslovcev, od tega približno polovico biologov,
ostalo so geografi, geologi, krajinski arhitekti, ter aplikativni
strokovnjaki s področja gozdarstva, kmetijstva in vodarstva2.
Prav podobna kadrovska struktura je značilna za večino evropskih
držav ali regij. Če primerjamo študijski program biologije in tudi
vseh ostalih navedenih poklicev na univerzitetni ravni3
s programi in poročili pristojnih naravovarstvenih inštitucij4,
bomo takoj opazili, da so v osnovi naravoslovci v upravnem
naravovastvu postali pretežno (priučeni) pravniki, upravniki,
ekonomisti in statistiki. Nekaj časa jim ostane še za poučevanje
oziroma izobraževanje; terenski ogledi so namenjeni zgolj in samo
kot podlaga za mnenja ali odločbe. Zdi se, da osnovni poklic uspe
nekaterim redkim posameznikom opravljati le v prostem popoldanskem
času, pogosto v okviru kakšne od nevladnih organizacij.
Dejstvo
je, da je izobrazba s področja naravoslovja za delovanje
naravovarstva najbolj ustrezna. Vendar obstaja velik problem. Namreč
upravno naravovarstvo deluje praktično izključno na podlagi
predpisov. Vsaj nekoliko bolj vsebinsko obarvana mnenja, ki jih
izdajajo javni zavodi, so v mnogih upravnih postopkih neobvezujoča.
Odločbe s strani organov ministrstva so si med seboj zelo podobne in
dajejo vtis obrazcev z izjemnim poudarkom proceduralnega besedila, in
s komaj kaj prostora za vsebino. Naravoslovno znanje tako postane
nesorazmerno manj potrebno kot upravne veščine.
Seveda
obstaja tudi nasprotni problem, priučeni naravoslovci. Razmere, kjer
pri delu s tako zahtevnim objektom kot je narava zanemarjamo
naravoslovno znanje (vsebino) in poudarjamo upravne veščine
(procedure), omogočajo razvoj močnih idejnih vodij, ki po načelu
posploševanja ali kakšnem političnem principu lahko delo
naravovarstva prilagodijo drugotnim ali drugim ciljem, predvsem
kratkoročnim – ali še huje, zaradi hitrih političnih menjav v
zahodni družbi se stalno diametralno spreminjajo cilji dejavnosti.
Istočasno nastajajo nevladne organizacije, ki so po sicer skromnih
proračunih sodeč izrazito motivirane s strani trenutne oblasti5.
Skrite
poti ob neuspešnosti?
Državljani
se večinoma intuitivno zavedajo, da so za naravovarstvo kljub vsemu
bolj ključni argumenti s področja naravoslovja kot proceduralne
zahteve zakonodaje, ki se pri tako mladi dejavnosti razumljivo še
hitro spreminja. Lokalna ali državna stroka skuša to intuicijo
nekako zapeljati s pomočjo nekakšnih pravnih stranskih vrat, to je
predpisov naddržav ali zvez. Mnoge, državljanom neljube (pa se
pogosto pokaže, da jih le slabo poznajo), a konkretne ukrepe
zavijejo v nujnost zaradi nekih meddeželnih ali meddržavnih
dogovorov. Pri tem so na primer v Nemčiji ali Španiji pogosto
močnejši na zveznih ravneh, v Švici in sploh v Alpah na kantonalni
in regionalni. Slovencem sta na tem področju najbolj znani direktivi
EU s področja omrežja Natura 2000. Ker so povezave po vertikali med
bazo in meddržavnim vrhom pogosto šibke, iz nesoglasij pri
upravljanju ne moremo pričakovati, da bi narava veliko pridobila.
Namesto varovanja, ki ne pomeni izključno odpovedi, ampak predvsem ustrezno
in utemeljeno preusmerjanje človekovih dejavnosti, dobimo zgolj
prerazporejanje obremenitev in s tem le novo možnost za skrito
povečevanje škodljivih vplivov.
Je
komunikacija usmerjena pravilno?
Upravno
naravovarstvo je v praksi zelo aktivno na področju komunikacije.
Uradno gre, predvsem v zadnjih nekaj letih, za posredovanje
informacij o delovanju v javnost, v večinski praksi preteklih
desetletij pa za ozaveščanje in izobraževanje o naravi sami,
predvsem o njenih posebnostih ali atrakcijah. To je razumljivo glede
na sestavo in s tem afiniteto strokovnih kadrov. Gotovo je, da prikaz
lepot narave na eni strani, in uničujočih vplivov človeka na drugi
strani vzbujajo pri bralcu nelagodje in razmislek, a postavlja se
vprašanje trajnosti in učinka. Namreč, ali lahko zanikamo, da
fotografije ogrožene narave obiskovalcev ne privabijo prav tja,
kamor z naravovarstvenega stališča to ni priporočljivo? Mar niso
ravno naravni rezervati različnih tipov povsod po svetu eden
najmočnejših magnetov za obiskovalce? Ali se ne skriva v takšni
komunikaciji ekonomija, če ne celo preživetje upravnega
naravovarstva, ki si s pomočjo turistične dejavnosti skuša
povečati svoj proračun? Redko srečamo bistro, ali celo premeteno
naravovarstveno izobraževanje, ki ljudi povabi k spoznavanju in
uživanju v naravo, a jih primerno usmerja stran od najbolj
občutljivih predelov. Celo zadnje usmeritve vrha EU spodbujajo obisk
v narodnih parkih6
in če bi po Sloveniji pogledali usmerjevalne tablice, ki jih je
postavila naravovarstvena stroka, bi nedvomno ugotovili, da nas
obiskovalce usmerjajo skoraj izključno do ogrožene narave. Nič ni
narobe z obiskom narave, nič narobe s turizmom in rekreacijo.
Napačno je razumevanje: usmerjanje na ogrožena območja namreč ne
more biti naravovarstvo.
Pri
komunikaciji je pomembna ustrezna obravnava posamezne ciljne publike.
Naravoslovno znanje sicer lahko odlična vsebinska osnova, vendar ima
vsaka ciljna skupina svoje zahteve. Lastnik velikega podjetja se
razlikuje od vzgojiteljice v vrtcu, turistična vodička gleda
drugače kot kmet ali gozdar, upokojenec drugače kot razposajeni
dvanajstletnik, stalno bivajoči domačin drugače kot včerajšnji
obiskovalec. Vsi ti, ki imajo načelno pozitivno stališče do narave
in se zavedajo pomena naravovarstva, zato pričakujejo ustrezno
informacijo, in to naravovarstveno in ne naravoslovno informacijo.
Na
mednarodni ravni je ciljna publika predvsem občutljiva na ustrezno
uporabo jezika in nacionalno specifično uporabo posameznih izrazov.
Na tem področju komunikacije je naravovarstvo presenetljivo
neusklajeno, saj slovarji vsebine in pomene pogosto prevajajo le
površinsko.7
Na prvi pogled izgleda, da se manjše jezikovne skupine prehitro
prilagodijo formalnim prevodom iz prevladujočih jezikov, s tem pa
stroka napravi razkorak med besedo in dejanskim nacionalnim pomenom
besede.
Se
uspešnost meri z učinkom ali občutkom?
Upravno
naravovarstvo je v Sloveniji napravilo korak, ki ga drugod ne
poznamo: implementacija naravovarstva v posamezne gospodarske
sektorje. Gre za dva načina: proceduralni in kadrovski.
Proceduralni
način zadeva postopke sprejemanja načrtov. Sistem delno temelji na
prvotni ureditvi, kjer je bilo naravovarstveno mnenje obvezni del
sektorskih načrtov na področju gozdarstva in kmetijstva, na
nekaterih področjih, na primer pri turizmu pa dobrodošel
prispevek8.
Zato naj Sloveniji v bistvu ne bi pripravljali načrtov upravljanja
za varovanje narave, oziroma se naravovarstvene vsebine se potrjujejo
v okviru gospodarskih sektorjev - vsaj tam, kjer je bilo potrjevanje
s strani Vlade že pred uveljavitvijo evropskega pravnega reda
običajna procedura. Tovrstna politika je na prvi pogled idealna, in
je bila s strani upravnega naravovarstva vpeljana v dobri veri.
Vendar ima hudo napako. Naravovarstvo je s postavitvijo vmesnega
člena izgubilo neposredni stik z nosilci oblasti. V času denarne
blaginje, ki že po načelu odraža neko nesorazmerje v družbi, so
takšne procedure v redu in naravovarstvo lahko uspeva. Problem se
pojavi v času t.i. gospodarske krize. Namreč ravno tem sektorjem,
torej kmetijstvu, gozdarstvu, ribištvu, turizmu je v takšnih
obdobjih najbolj v interesu uspeti gospodarsko, torej napolniti
finančne primanjkljaje. Tega pa na sedanji stopnji mentalitete
zahodni človek ni sposoben drugače, kot z dodatnim izkoriščanjem
narave. Gospodarske dejavnosti, ki so formalno prevzele
naravovarstvene funkcije postanejo v sebi razcepljene – praviloma
pa se prej odrečejo delovanju na dodeljenem naravovarstvenem
področju.
Kadrovski
korak predstavlja zajem ljudi iz gospodarskih panog v naravovarstvo.
V posameznih primerih je bilo to izvedeno neformalno, v nekaterih pa
kar z zakonom.9
Posamezniki, ki so bili že prej nagnjeni k varovanju narave, so s
tem pridobili formalno potrditev, da to lahko delajo „službeno”.
Za mnoge posameznike pa je to pomenilo dodatno delo, ki ga niso
sprejeli z odobravanjem. Avtomatizem je v obeh primerih zelo
vprašljiv predvsem vsebinsko. Torej, koliko lahko delavec, ki je
usmerjen v izkoriščanje naravnih dobrin, s formalnim obratom
prispeva k varovanju teh dobrin. Vpeljava upravnega naravovarstva v
gospodarske dejavnosti namreč ni mogoča brez resnega
prestrukturiranja, predvsem odgovorno organizirane predpriprave
ljudi. Če se to ne zgodi, in pogosteje se ne zgodi, večina prevzame
naravovarstvene funkcije le navidezno, v najboljšem primeru
ljubiteljsko. Tak pristop je neprofesionalen, slabi stroko, naravi pa
lahko škoduje. Nujen in bistveno bolj ustrezen prvi korak na tem
področju bi bila vpeljava naravovarstvene etike v sektorske načrte
in mišljenje gospodarskih sektorjev.
Zaključek
Upravno
naravovarstvo se zdi javnosti večinoma potrebna družbena dejavnost.
Je pa relativno šibka, in nekaj razlogov, predvsem notranjih, smo v
tej razpravi skušali razkriti. Iz njih je razvidno, da razlog za
šibkost upravnega naravovarstva sploh ni samo neposredno
nasprotovanje, ko naravovarstvene argumente ustavi že vsak dobro
retorično podkovan nasprotnik, ki stremi za kratkoročnimi
ekonomskimi učinki, ampak gre še bolj pogosto za pojave, ki se v
splošnem tičejo delovanja same stroke, meril znotraj stroke.
Namesto ustrezne uporabe pridobljenega znanja, plačanega z
davkoplačevalskim denarjem, je ključna spretnost priučitve
upravnih veščin, namesto ohranjene narave, torej izboljšanja
stanja orgoženih živih organizmov, merimo število izdanih odločb,
sprejetih predpisov in števila zaposlenih10,
in namesto principa dobrega učinka se oblikuje princip dobrega
občutka.
----------
1Krajčič,
2009. Simpozij ob 10 letnici ZON; Berginc s sod. 2010. Sistem varstva narave v Sloveniji.
2Stanje
je ugotovljeno na osnovi letnih ali večletnih poročil Zavoda RS za
varstvo narave ter upravljalskih zavodov Triglavskega narodnega
parka, Regijskih arkov Škocjanske jame in Kozjanski park in
krajinskih parkov Kolpa, Strunjan, Goričko. Dostopno na spletnih straneh zavodov.
3Učni
programi študijev na univerzitetni ravni so dostopni na spletnih
straneh posameznih fakultet..
4Pristojnosti
naravovarstvenih inštitucij so določene z zakoni (na primer Zakon
o ohranjanju narave, 1999; Zakon o Triglavskem narodnem parku, 2010)
in pravnimi akti Vlade, vključno z Načrti upravljanja, ki jih
potrjuje Vlada RS.
5Letne
bilance slovenskih nevladnih organizacij, ki se deklarirajo za
naravovarstvene, so dostopne na spletnih straneh AJPES.
Sofinancerski delež iz javnih sredstev pa beleži portal Supervizor
pri Komisiji za preprečevanje korupcije. Že hitra primerjava
finančnih podatkov kaže izvor sredstev.
6Prim.
Wurzel, 2007; Mose, 2007
7V
slovenskem jeziku se v laični javnosti najbolj pogosto uporablja
izraz „ekologija”. Ekologija in ekološki sta zelo
ponesrečenizameljavi prevladujočega angleškega izraza environment
oz. environmental. Vsaj v strokovni javnosti se v zadnjih letih
skuša predvsem v pridevniški obliki posloveniti v „okoljski”,
kar je bolj ustrezno. Problem pa ostaja pri naravi. Namreč: okolje
razumemo kot tisti del narave, ki obdaja človeka, iz česar
sklepamo, da je pojem „narava” načelno večji kot pojem
„okolje”, predvsem pa ima izraz narava od človeka neodvisen
pomen. Pravni sistemi in intitucionalnoa organiziranost varovanja
narave v zahodnem svetu pa skoraj dosledno dejavnost varstva narave
uvrščajo v okvir varstva okolja. Na slovenskem dodatno zmedo
povzroča uporaba izraza „naravna vrednota” kot pravnega objekta
v Zakonu o ohranjanju narave. S tem je namreč zakrita ali celo
onemogočena uporaba besede „vrednota” kot etičnega pojma, in
glagola „vrednotenje” kot dejavnosti oziroma kategoriziranja. Na
videz tako naravo kot celoto dojemamo kot vrednost in ne čutimo
potrebe po razlikovanju in odgovornem presojanju, katera človekova
dejanja povzročajo naravi nepovratno škodo, katera pa so ciklično
sonaravna.
8Prestrukturiranje
v tej smeri se kaže tudi na politični ravni. Naravovarstvo je v
začetku spadalo pod Ministrstvo za kulturo. Potem se je v 90-til
letih preselilo na Ministrstvo za okolje in prostor (MOP). Sledilo
je obdobje, ko je bilo temu ministrstvu priključen resor energetike
(MOPE), ki je seveda v osnovi podporna dejavnost gospodarstva.
Trenutno spada v resor, kjer se ureja skupaj s kmetijstvom (MKO).
9Iz
preteklosti poznamo nastanek Triglavskega narodnega parka (Uradni
list SR Slovenije št.63-28/81), ko je upravljanje parka prevzel
nekdanji (gospodarski) Zavod za gojitev divjadi. Revirni lovci so
formalno postali naravovarstveniki. Struktura in s tem miselnost se
je spremenila šele po 20 letih. Podoben primer je Zakon o
ohranjanju narave (Ur.l. RS, št. 56/1999, s popravki kasneje), ki v
175 členu proglasi revirne gozdarje za naravovarstvenike.
10Zadnji
celovit pregled na področju varstva narave je pripravil Zavod
Symbiosis v Analizi doseganja ciljev Strategije ohranjanja biotske
raznovrstnosti v Sloveniji (Kus Veenvliet, 2012).Če odmislimo
dejstvo, da poročila niso pripravili neposredno na pristojnih
državnih inštitucijah, se sicer izjemno pregledno in okusno
oblikovano gradivo le na nekaj mestih ukvarja s kazalniki, ki se
neposredno tičejo narave in ohranjenosti neke živalske ali
rastlinske vrste. Številke večinoma prikazujejo uspešnost
administracije, povečanja števila mnenj ali odločb, povečanja
površin zavarovanih območij in podobno.