(Nujnost osrediščenja narave v naravovarstvu - 4)
Mala razprava o naravovarstveni etiki
Koraki naravovarstvene etike
Mala razprava o naravovarstveni etiki
Koraki naravovarstvene etike
Naravovarstvena
etika skuša postati nekakšna nadgradnja donedavno izključno humane
oziroma družbene etike1.
To pomeni, da naj bi po principu vsebinske širitve etične obravnave
posameznih skupin ljudi skozi razvoj družbenih ureditev na Zahodu
(za moškim pravice postopno dobi ženska, sužnji, otroci ...),
sčasoma etiko razširili na druga živa bitja in ekosisteme. Ob tem
se porajajo mnoge dileme, ki izhajajo predvsem iz dejstva, da je tako
razširjena etika v samem bistvu, to je v odnosu, popolnoma drugačna.
Če je odnos v humani etiki v veliki večini primerov vsaj
potencialno enakovredno obojestranski (ker gre za odnos med ljudmi
oziroma osebami, ne glede na njihovo mentalno stanje), gre pri
razširjeni etiki za enostransko etiko. Človek se je namreč v
svojem razvoju tako oddaljil od drugih živih bitij, da z njimi ne
more vzpostavljati takšne stopnje mentalnega ali čustvenega
dialoga, ki bi predstavljala vzajemni odnos. Drug razlog, zaradi
katerega je širitev etike otežena, je očitek, da je nova etika
dejansko uperjena proti človeku, proti humanosti. Ker sta tudi
naravovarstvenik in naravovarstveni etik pripadnika človeške vrste,
je seveda popolna objektivnost že v načelu izključena.
V
začetkih je naravovarstvena etika obstajala na zasebni, subjektivni
ravni. V javnosti so se oglašali le posamezni zanesenjaki. Njihovih
del nekako ne moremo uvrščati ob bok humanim etikam, ki so bile
oblikovane po metodah kritične analize, dialektike in drugih
filozofskih metod, ki etiki dajo v danem času družbeno sprejemljivo
širino. Filozofi, ki so sicer do tedaj v zahodni družbi na večini
področij družbenega življenja odigrali ključno vlogo kot
izzivalci javne razprave in posledično oblikovalci javnega ali
splošnega mnenja, so se naravovarstvenih vsebin lotili relativno
pozno. Prve filozofsko‑analitske pristope sledimo šele v
70-tih letih 20. stoletja, ko je težave na področju človekovega
odnosa do narave že zaznala celotna družba. S strani narave so se
takrat pojavili odzivi, ki so neposredno vplivali na dobrobit človeka
samega, povezava med človekovimi dejanji in odzivi narave pa je bila
jasno dokazana2.
Zakoni narave in svoboda človeka
V istem obdobju se je v zahodni družbi porajalo gibanje, ki je zagovarjalo svobodo človeka. V javnosti ga morda najbolj poznamo kot tako imenovano seksualno revolucijo, čeprav so vsebine precej širše. Za naravovarstvo je pomembno dejstvo, da so predstavniki tega liberalizma v zahodnem svetu skušali uvajati nekatere načine življenja ljudstev, ki so živela v pristnejšem odnosu z naravo. Uporaba besed kot na primer naturalisti in naturisti je jasno poudarjala željene cilje. Zdelo se je, da gre gibanje v smeri naravovarstvene etike, vendar se je hitro izkazala parcialnost, pogojena s klimatskimi razmerami severne poloble in prisvojeno blaginjo zahodnega sveta.
Filozofi,
pretežno na Zahodu, so stali v dilemi dveh naturalizmov, radikalnega
in liberalnega. Na področju varovanja narave je bilo jasno, da je
treba iskati vzporednice z naravo, v kateri obstajajo določeni
nespremenljivi zakoni. Na področju svobode se niso mogli izgniti
dejstvu, da se civilizacija, ki se je ob tehnološkem razvoju hkrati
zavedla problema odnosa do narave, ne bo zlahka odpovedala svojim
privilegijem in težnji k še večji svobodi3.
Filozofiji na področju naravovarstva žal še do danes ni uspelo
najti svoje poti med deklarirano svobodo in nujnostjo odpovedi, ki jo
narekuje neusmiljenost strogosti naravnih procesov, od katerih je
človek življenjsko odvisen.
Ker
je bil tedanji naravovarstveni aktivizem vseeno zadosti vpliven in je
takrat nastajala ključna izvršilna zakonodaja, lahko samo
ugotovimo, da so obstoječa pravna pravila s stališča etike slabo
utemeljena, oziroma se v najboljšem primeru utemeljujejo za nazaj. Z
nekaj popravki na področju podatkovne podpore4
so tako današnja zakonodaja kot tudi naravovarstveni aktivizem
utemeljeni na subjektivizmu posameznikov ali majhnih skupin. Vsebine,
ki je izvorno nastala kot težnja k celovitosti, smo v družbeni
praksi izrazito uveljavili z metodami parcialnosti in
individualnosti. Celovitost, ki jo temu področju intuitivno vsi
priznavamo, je ostala na stopnji želje.
Sebičnost in/ali celovitost? Kako pa v praksi?
Sebičnost in/ali celovitost? Kako pa v praksi?
Posledice
neoblikovane etike se odražajo v splošni krizi, kakor sedanje
stanje v zahodnem svetu radi imenujemo. Posameznik si je med
radikalnimi zahtevami zakonov narave in iskanjem popolne lastne
svobode ustvaril zasebno etiko, pretežno tâko, ki iz pravil
ustreznega ravnanja samega sebe izvzema, dolžnosti pa brezpogojno
nalaga tistim, ki domnevno naravi napravijo večjo škodo.
Upravičenost takšne sebičnosti najbolj pogosto utemeljujemo z
dejstvom, da človek kot posamezni osebek naravo res težko
neposredno ogroža. Ni pa redka utemeljitev, ki pravzaprav postavlja
ogledalo vsakemu, ki razglaša nujnost etičnega ravnanja. Namreč,
podobno kot je v družbi splošno znano, da mnnogi zdravniki zasebno
živijo nezdravo, je tudi pri etikih narave opazno, da se praksa
življenja deklariranega naravovarstvenika rada oddalji od lastne
teorije. Smisel tovrstne etike pa je vseeno uporaba v praktičnem
življenju, torej ustrezno ravnanje, kar je v 20. stoletju dokazal na
primer Albert Schweizer.5
Sebičnost posameznikov in zasebne etike se odražajo v naravovarstvu, ki zgublja kompas. Namesto da bi ljudi usmerjalo k celovitosti odnosa z naravo, k čemur bi pomembno prispevala družbeno usklajena naravovarstvena etika, postaja v svetovnem in lokalnem merilu razpršen mozaik nepovezanih dejavnosti, v katerem se prevladujoča smer hitro obrača, oblikuje pa interesno, vse pogosteje zgolj v borbi med posameznimi strujami. Stalne spremembe prioritet so sicer lahko posledica demokratičnih usklajevanj, vendar je očitno, da pri odnosu do narave demokracija zahodnega tipa ni učinkovita, morda kar neustrezna6. Objekt etike, ali etični pacient, kot tudi pravijo, torej narava kot celota, se upira pravilom naših družbenih procesov.
Sebičnost posameznikov in zasebne etike se odražajo v naravovarstvu, ki zgublja kompas. Namesto da bi ljudi usmerjalo k celovitosti odnosa z naravo, k čemur bi pomembno prispevala družbeno usklajena naravovarstvena etika, postaja v svetovnem in lokalnem merilu razpršen mozaik nepovezanih dejavnosti, v katerem se prevladujoča smer hitro obrača, oblikuje pa interesno, vse pogosteje zgolj v borbi med posameznimi strujami. Stalne spremembe prioritet so sicer lahko posledica demokratičnih usklajevanj, vendar je očitno, da pri odnosu do narave demokracija zahodnega tipa ni učinkovita, morda kar neustrezna6. Objekt etike, ali etični pacient, kot tudi pravijo, torej narava kot celota, se upira pravilom naših družbenih procesov.
Poleg
problema neoblikovanosti naravovarstvene etike kot interne etike, ki
se tiče neposredno odnosa človeka do narave, naravovarstvo kot
celota tudi nima jasnih odgovorov, kakšne so njegove povezave s
pojavi, ki jih obravnava humana etika, na primer svetovno revščino,
nepravično porazdelitvijo uporabe naravnih dobrin, makroekonomijo,
kulturami in civilizacijami v njihovi različnosti, in podobno. To so
vsekakor vprašanja, ki zelo zadevajo celotno človeštvo, vendar to
v jedru niso vprašanja naravovarstva. Včasih se zdi, da jih je
ekonomija potisnila naravovarstvenikom v reševanje. Morda v zameno
za zelene nalepke.
-------
1Prim.
Taylor, 1981, Rolston, 2012; Jonas, 1984; Ošlaj, 2000; Kirn, 2004;
Hlebš, 2007
2Prim.
Routley, 1973; Rolston, 1957. Prva redna študijska predavanja s
področja naravovarstvene in okoljske etike je v ZDA uvedel J. Braid
Callicott leta 1971 na univerzi Wisconsin
3Na
primer filozofija ekofeminizma v osnovi trdi, da obstaja jasna
povezava med zatiranjem žensk in ogrožanjem narave in da so
posamezniki, ki se na tem področju
odločajo, so tipično „bogati moški, običajno belci evopskega
porekla” (povzeto po
Rolston, 2012).
4Podatkovna
podpora sicer zgleda zelo znanstvena in trdna, vendar ob
poglobljenem pogledu hitro spoznamo pristranskost, ki najbolj izbija
na področju revščine oziroma nepravične razdelitve dobrin po
svetu. Večina ukvarjanja z naravovarstvom in naravovarstveno etiko
je omejena za zahodni bogati del sveta.
5Prim.
Kraus, 1944, Globokar, 2002; Ošlaj, 2010.
6Konferenca
Združenih narodov za okolje in razvoj (UNCED), se je na svetovnem
vrhu v Riu leta 1992 dogovorila o Konvenciji o biološki
raznovrstnosti. Ta konvencija je postala veljavna decembra naslednje
leto, ko jo je ratificiralo zadosti držav članic. Varstvo
biodiverzitete se tu imenuje „splošna skrb za človeško vrsto”
(Združeni narodi, 1992, Preambula). V svoj pravni red jo je
ratificirala večina svetovnih držav (do leta 2010 193; Poročilo
CBD, MOP, 2010), med izjemami pa so na primer ZDA (Rolston, 2012).
Na njeni podlagi je kasneje prišlo do več mednarodnih srečanj, na
katerih določbe konvencije zaostrujejo. Konference, ki so sledile,
so se vsebinsko vse bolj usmerjale antropocentrično, lahko bi
rekli, da so vedno manj govorili o vsebinah, ki jih konvencija s
svojim imenom naslavlja in vedno bolj o vsebinah splošne skrbi za
človeštvo. Narava kot vrednosta sama na sebi ostaja na
deklarativni ravni, v zadnjih letih predvsem kot praznovanja dnevov
zemlje, vode, biodiverzitete ali razglašanja let ali desetletij:
2010-2010 je desetletje biodiverzitete.
//podrobnosti navedenih referenc so dostopne z iskalnikom Cobiss//