Kratek pogled v preteklost
Nujnost osrediščenja narave v naravovarstvu - 2
Nujnost osrediščenja narave v naravovarstvu - 2
Naravovarstvo kot civilizacijski pojav
Naravovarstvo je relativno mlada dejavnost. Čeprav se človek verjetno že skozi vso zgodovino civilizacij zaveda soodvisnoti z naravo, bi za izvor njenih začetkov v današnji obliki lahko šteli evropsko renesanso. Takrat se znanost začne razvijati v različne discipline, posamezni filozofi1 pa se že analitnično ukvarjajo z odnosom človeka do narave. Kot oblikovana ideja naravovarstvo obstaja šele dobro stoletje2, kot samostojna organizirana dejavnost pa le nekaj desetletij3. Narava prežema celotno življenje človeštva, če to hočemo ali ne, če se tega zavedamo ali ne. V bistvu gre za preživetje človeka kot vrste. Naša bivanjska odvisnost od narave je popolna. Zato se človek ne more ubežati dejstvu, da je naravo potrebno varovati. Osnovni predmet dejavnosti naravovarstva sta na eni strani narava, ki človeka v celoti zaobsega, in na drugi človekovi vplivi na naravo.
Naravovarstvo je relativno mlada dejavnost. Čeprav se človek verjetno že skozi vso zgodovino civilizacij zaveda soodvisnoti z naravo, bi za izvor njenih začetkov v današnji obliki lahko šteli evropsko renesanso. Takrat se znanost začne razvijati v različne discipline, posamezni filozofi1 pa se že analitnično ukvarjajo z odnosom človeka do narave. Kot oblikovana ideja naravovarstvo obstaja šele dobro stoletje2, kot samostojna organizirana dejavnost pa le nekaj desetletij3. Narava prežema celotno življenje človeštva, če to hočemo ali ne, če se tega zavedamo ali ne. V bistvu gre za preživetje človeka kot vrste. Naša bivanjska odvisnost od narave je popolna. Zato se človek ne more ubežati dejstvu, da je naravo potrebno varovati. Osnovni predmet dejavnosti naravovarstva sta na eni strani narava, ki človeka v celoti zaobsega, in na drugi človekovi vplivi na naravo.
Naravovarstvu
težko rečemo znanost, čeprav kot znanost na več univerzah
formalno že obstaja in se še razvija – podobno kot druge znanosti
v svojih paradigmah in metodologijah. Težko ji rečemo stroka,
čeprav kot takšna nastopa najbolj pogosto, in to kot laiki
najpogosteje tudi opazimo. Značilnost, ki naravovarstvo jasno loči
od zahodnih znanosti in strok, nenazadnje od mnogih drugih sedanjih
človekovih dejavnosti je ta, da po svojem bistvu teži k
celovitosti. Če se post‑renesančne znanosti izrazito vejejo v
specialnosti, celo do nepreglednosti, če se stroke organizacijsko
diferencirajo v mikroopravilnost, in če se človekove dejavnosti že
odkar sledimo kulturo razporejajo v smislu delitve dela,
naravovarstvo jasno išče nekakšen novi holizem. Prav nič ne čudi
dejstvo, da se zahodna civilizacija prav na tem področju tako rada
spogleduje z vzhodno, ki je nekoliko bolj celosten pogled na svet
uspela ohraniti do danes.
Meščanstvo
Zgodovina dejavnega naravovarstva zahodnega tipa se začne z meščansko romantiko4. Družbeni razvoj je omogočil nekaterim skupinam ljudi, da so na naravo lahko pogledali z večje oddaljenosti. Hlepenje po presežku materialnih dobrin in zadovoljevanje z umetnostjo in kulturo, ki jo je človek sam proizvedel, je postala splošna značilnost in vrednota meščanskih družb. Ta kultura je sprva vzpostavljala odnos zgolj s tako imenovano kultivirano naravo, javni mestni parki, botanični in živalski vrtovi. V zavesti teh ljudi je prvobitna narava obstajala le kot divjina, kot strah ali vsaj kot neznanka, oziroma kot oddaljeni vir dobrin za zadovoljeanje potreb vsakodnevnega življenja. Celo znanosti, ki so se neposredno ukvarjale z naravo, kot na primer hitro se razvijajoča biologija, se je bolj usmerjale v tiste metode, kjer znanstvenik neposredno z naravo ni imel stika. Vseeno so posamezniki že vzporedno ob tem razvoju začeli opozarjati na pomen celotne narave. V tedanji meščanski družbi so veljali za ekscentrike. Njihove pisne razprave so pravzaprav postale znane in popularne šele več desetletij kasneje.
Podeželje in sinergija
Podeželje od narave ni vzpostavilo takšega, rekli bi diaforičnega odnosa. Kar se tiče varovanja narave to ni bilo niti potrebno, ker so bili ljudje z naravo ves čas neposredno bivanjsko povezani, niti mogoče, saj jih je odvisnost prisilila v neprestano delo za preživetje. To pa ne pomeni, da niso imeli enakovredne vloge pri razvoju naravovarstva kot dejavnosti. Ozaveščeni meščani so namreč iskali neposreden stik z naravo, pri čemer so si izdatno pomagali z bistrostjo posameznikov na podeželju, ki so svoje kraje odlično poznali zaradi vsakodnevnih življenjskih potreb pri živinoreji, rudarstvu, lovu in drugih dejavnosti. Značilen primer v alpskem svetu je na primer gorsko vodništvo, kjer so naravoslovci ali ljubitelji gora za bližnje spoznavanje in občudovanje vedno najemali domače ljudi – ki so območje seveda že prej odlično (s)poznali5. V sinergiji pristnega znanja domačinov in spoznanj naturalistov, torej ljudi, ki so imeli stik z naravo, so se ideje naravoslovja in naravovarstva širile v prevladujočo družbeno zavest in počasi je narava dobivala svoje mesto kot vrednota. Miselnost se je kasneje instrumentalizirala v pravne sisteme, v začetku predvsem kot varovanje naravnih lepot: cvetja, izjemnih živalskih vrst ali krajine; tako imenovanih naravnih spomenikov ali naravne dediščine6.
Strahospoštovanje
Drug mehanizem, ki človeka vodi v dejavnost naravovarstva, je strah, predvsem strah pred nesrečo, škodo ali boleznijo. Naravne katastrofe, kot jih imenujemo, so v naravi sicer običajen pojav, zaradi katerih je narava takšna kakršna je. V človekovi zavesti se je izoblikovalo gledanje, da nas narava kaznuje z dogodki, ki jih doživljamo kot katastrofe. Na bolezen ali smrt, na primer, kot dokaj običajna naravna pojava, gledamo kot na kruto neusmiljenost narave. Strah pred naravo, ki se ji ne more izogniti, pri človeku povzroča vsaj dva preventivna odziva. Po eni strani se proti naravi z vsemi sredstvi bori, torej postavlja med človeka in naravo različna tehnična varovalna sredstva. Takšna sredstva so zelo raznolika, večinoma so povezana z znanostjo, meritvami, normativi: na primer načrtovanje izkoriščanja naravnih virov v gozdarstvu ali ribištvu, kemična zdravila proti bakterijam, protipoplavne zajezitve in regulacija vodotokov, biokemijski nadzor škodljivcev v kmetijstvu in podobno. Po drugi strani skuša človek v svojem strahu naravne procese razumeti in se jim na primeren način prilagoditi ali izogniti. Metode so večinoma manj invazivne, na primer sistemi vremenskih ali potresnih opazovalnic, vzdržno kolobarjenje poljščin ali gozdov, recikliranje odpadnih produktov, nenazadnje zdravo osebno življenje. Pri človekovih odzivih na strah ne moremo govoriti o naravovarstvo, torej varovanje narave pred človekovimi vplivi, ampak gre za tipično dejavnost varovanja človeka pred naravo. Pri tem se tehnika rada izkaže za neučinkovito zato, ker jo človek izumi šele na podlagi preteklega dogodka – dogodki v naravi pa se stalno spreminjajo. Stalno prilagajanje ali umikanje ima prav tako svoje meje, predvsem meje ugodja, ki ga človeštvo na koncu rešuje s kompromisi.
Slovensko
naravovarstvo je se razvijalo vzporedno z razvojem družbe in prav
podobno kot drugod po zahodnem svetu. Prvim sledovom v drugi polovici
19. stoletja, je sledila romantična doba prvih desetletij 20.
stoletja in naravovarstveni racionalizem ter intitucionalnost po II.
svetovni vojni. Kljub deklariranemu napredku dejavnosti v zadnjih
desetletjih preteklega stoletja se v praksi kaže neupešnost
predvsem na globalni ravni, kjer se soočamo z raznolikostjo in
neuskladljivostjo pravnih redov posameznih držav, in pa na lokalni
ravni, kjer se brez izjeme zapleta z neposrednimi deležniki na
terenu. Najmanj težav je zaznati na ravni regij, držav ali zvez
držav, kjer je zakonodaja s področja naravovarstva običajno hitro
usklajena in v nekaterih primerih praktično soglasno sprejeta.7
Ključni problem (ponovitev)
Od
70-tih let preteklega stoletja se v povezavi z dejavnostjo
naravovarstva pričnejo oblikovati tri usmeritve: naravoslovna,
upravna in etična. Naravoslovje nam daje odgovor na vprašanje kaj
varujemo, uprava se ukvarja z vprašanjem kako varujemo, etika
v najširšem smislu nam odgovarja zakaj ali čemu
varujemo naravo. Kljub manjšim notranjim nasprotjem znotraj vsake od
usmeritev, je težnja vsake k specifičnemu odgovoru jasno razvidna.
Vsaka usmeritev ima svoje metode dela: naravoslovje pretežno
empirične, uprava operativno‑politične, etika pa se trudi
nadgraditi že dolga stoletja napredujočo humano etiko.
Med
tremi usmeritvami se razsmernost vse bolj povečuje. Odnos
naravoslovja in etike do uprave je izrazito sterilen, naravoslovje se
na področje etike nikakor se spušča, etične razprave kažejo
šibkost osnovnega znanja o naravi, uprava ni sposobna pretvoriti
naravoslovnih podatkov v kakovostno naravovarstveno informacijo,
etiko pa v naglici „gašenja požarov” prepušča akademskim
razpravam8.
Običajnim državljanom, ki naravo jasno dojemamo kot neko
celovitost, to povzroča zmedo in v praktičnem življenju vse večje
težave.
Družba
na področju naravovarstva postaja neučinkovita zato, ker na vsa
vprašanja, kaj, kako in čemu, ne odgovarja povezano, oziroma zato,
ker na vprašanje kaj dobivamo odgovore kako, na
vprašanja čemu odgovore kaj, na vprašanja kako
pa odgovore čemu.
----------
1Immanuel
Kant (Utemeljitev Metafizike nravi – Grundlegung zur Metaphysik
der Sitten, 1785/2005, str 428/44) odnos med človekom in naravo
opredeljuje kot odnos med osebo in stvarjo. Pri tem je oseba cilj
sama na sebi, stvar pa je lahko zgolj sredstvo za dosego cilja vsake
osebe.
2Zakonodaja
se začne vzpostavljati v drugi polovici 19. stoletja (npr. Wild
Birds Protection Act 1869 v Veliki Britaniji) intenzivno po
evroameriškem svetu pa na prelomu 19. v 20 stoletje. Pretežno gre
za deklarativne predpise s šibko ali brez izvršne moči.
3Pred
II. svetovno vojno je bila dejavnost pretežno omejena na
prostovoljne organizacije, klube in društva, ki so sicer spodbudili
nastanek zakonodaje. V ZDA je Aldo Leopold leta 1925 postal prvi
poklicni naravovarstvenik (Mertig, 2007), wildlife manager v okviru
Gozdne uprave ZDA. V Evropi se poklic pojavi kasneje, v 60-tih
letih. Prva državna agencija na Švedskem leta 1967 (Boström,
2007). V Sloveniji se je Atnon Šivic z naravovarstvom v okviru
gozdarskih ustanov ukvarjal z naravovarstvom že vse od leta 1919.
Formalno je stopil v službo varstva narave šele 1947. Kot pomočnik
ravnatelja Prirodoslovnega muzeja je bil zadolžen za usklajevanje
dejavnosti varovanja narave med Gozdno upravi, Prirodoslovnim
muzejem in takrat na novo ustanovljenim Zavodom za varstvo in
znanstveno proučevanje kulturnih spomenikov in prirodnih
znamenitosti – Zavod za spomeniško varstvo SRS (Piskernik, 1965).
Leta 1955 je bila na tem zavodu kot honorarna referentka za varstvo
narave nameščena Angela Piskernik (Wraber, 1969), nekaj let
kasneje (1963) pa kot prvi redno zaposleni naravovarstvenik v
Sloveniji Stane Peterlin.
4V
Evropi vodilno vlogo lahko pripišemo akademskim znanstvenikom in
predvsem filozofom anglosaškega in nemškega sveta. Nemški
idealist Friedrich Schelling (1775 – 1854) je v svojih delih
poglobljeno razpravljal o filozofiji narave (Ideen zu einer
Philosophie der Natur, 1797; Von der Weltseele, 1798; Erster Entwurf
eines Systems der Naturphilosophie, 1799). Holizem dojemanja narave
in človekove notranjosti je izrazito prisoten pri Goethejeu, ki ga
sicer pretežno poznamo kot pesnika. Francoski in sploh
južnoevropski filozofi, ki jih zavezuje kartezijanska tradicija in
prevladujoče katolištvo, se z vsebinami odnosa med človekom in
naravo manj ukvarjajo (Ferry: Le nouvel ordre écologique, Novi
ekološki red 1992/1998, str. 27/21)
V ZDA so meščanske ideje močneje
vezane na posamezne karizmatične osebnosti. Na primer Henry David
Thoreau (1817 – 1862), delno pod vplivom Ralpha Walda Emersona
(1903 – 1982), je s svojim delom Walden - Life in the Woods (1854)
in načinom življenja spodbudil razmišljanje o sonaravnem
življenju. Kasneje ga je posnemal John Muir (1838 – 1914), ki je
1892 ustanovil združenje Sierra Club 1892, ki še danes velja za
najmočnejšo ameriško naravovarstveno organizacijo (Mertig, 2007).
5Na
primer zdravnik in naravoslovec B. Haquet se je 1777 s pomočjo
domačih pastirjev iz Bohinja vzpel na Mali Triglav, botanik A.
Scopoli pa 1758 na Storžič . Prim.: J.Kugy (1938/1959), Pet
stoletij Triglava ali E.Lovšin (1961), Gorski vodniki v Julijskih
Alpah.
6Prva
zakonodaja, na primer v Veliki Britaniji leta 1869 Zakon o varstvu
morskih ptičev (The Sea Birds Preservation Act) in Zakon o varstvu
prostoživečih ptičev (Wild Birds Protection Act). V ZDA je 1890
zvezni Kongres na pobudo Johna Muira izločil oziroma zakupil 4100
km2 območja Yosemite v Kaliforniji, Leta 1872 je kot
„javni park in sprostitveni prostor v blagor človeku” nastal
prvi narodni park na svetu, Yellowsone. Na območju Slovenije je
znan prvi predpis iz leta 1870 (Postava o varstvu ptičev za
poljedelstvo koristnih za deželo Kranjsko), bolj znana pa sta 1898
uveljavljena Zakon za Vojvodino Kranjsko o varstvu planike in
kraljeve rože in Zakon za Vojvodino Štajersko o varstvu planike
(Berginc s sod. 2006). Ti in podobni predpisi po zahodnem svetu so
imeli zelo malo ali noč neposredne izvršilne moči.
7Iz
zadnjega obdobja je na Slovenskem znan nov Zakon o Triglavskem
narodnem parku, ki ga je Državni zbor RS leta 2010 sprejel
soglasno, vsebine pa so podprle tudi lokalne skupnosti. Kljub
formalnemu soglasju so spremljajoči javni dogodki, izjave stroke in
vplivnih oseb v smislu „z zakonom sicer ni nihče zadovoljen, je
pa to najboljše, kar je trenutno mogoče,” nakazovali na težave
pri izvrševanju in učinkovitosti na vseh ravneh.
8V
Sloveniji se je pred leti oblikovala Okoljska akademska mreža, ki
ima v mislih „iniciativo za uvedbo novega interdisciplinarnega
raziskovalnega področja za okolje, ki bi nedvomno spodbudil
nastajanje interdisciplinarnih raziskovalnih projektov in skupin
najprej v Sloveniji, potem pa bi lahko preko interdisciplinarnih
projektov prihajalo do povezovanje še s tovrstnimi skupinami v EU”
(Lukšič, Plut, 2008). Bežen pregled pisnih rezultatov gibanja
kaže, da so sicer v Mrežo vključeni znanstveniki in strokovnjaki
z različnih področij, tudi filozofi in bazični naravoslovci,
vendar večina razprave teče na področjih antropocentričnih
aktualno‑družbenih in tehnoloških rešitev, ki imajo na
naravo kot tako kvečjemu posredno pozitiven vpliv. (prim. Lukšič,
Plut, 2008)