ali
Sedem pravil o naddržavnem EU proračunu
Sedem pravil o naddržavnem EU proračunu
Občasno v javnih glasilih vznikne
prava evforija o tako imenovanih evropskih sredstvih. Novinarji, ki
imajo očitno zelo različno stopnjo vpogleda ali poznavanja vsebine,
skušajo bralce prepričati, da gre za temo, ki je izjemno pomembna
za rešitev vsesplošne krize Slovenske države. Seveda predvsem
gospodarske, kjer
nas, državljane najbolj posiljujejo z idejami o nujnosti vlaganja v mikrolokalno infrastrukturo, pogosto skrito pod reševanje problemov s področja okolja.
nas, državljane najbolj posiljujejo z idejami o nujnosti vlaganja v mikrolokalno infrastrukturo, pogosto skrito pod reševanje problemov s področja okolja.
Izrazi kot „edini razvojni denar”,
„Slovenija to potrebuje”, „slovenski razvoj”, „zagon
gospodarstva”, „vlaganje v ljudi” in podobni kažejo na ostanek
nekega časa, ko je za vse poskrbel nekdo od zgoraj, ko so podjetni
posamezniki z znanjem in organizacijskimi sposobnostmi v najboljšem
primeru uspeli pobegniti v tujino, v najslabšem pa se jim je zgodila
nujna, če ne celo prisilna uravnilovka. Hitro se izkaže, da izrazi
s navideznim pridihom domoljubnosti nimajo z domovino prav nič, prav
redko pa kaj z razvojem.
Evforijo medijskih prispevkov novinarji
radi začinijo s hitrimi mnenji posameznih politikov ali
gospodarstvenikov. Kot po nesreči se z besedami o prezapletenosti
bolj radi oglasijo tisti gospodarstveniki (ali pa novinarji ravno
nanje naletijo), ki so jim EU sredstva, bolj kot ne, neizpolnjene
želje in jih je morda konkurenca pri pridobivanju že prehitela.
Politiki na državni ravni preradi ponavljajo enake stavke, znane že
iz devetdesetih let, ko smo se v Sloveniji bolj konkretno začeli
spogledovati z EU proračunom. Zvesto jih posnemajo vodilni v javnih
ustanovah in na lokalni ravni, ki so sicer pri pridobivanju sredstev
najbolj objektivno učinkoviti – seveda ne tista večina, ki je
tako bogata, da si upa nekatere investicije z davkoplačvealskim
denarjem plačati večkratno.
Ja, devetdeseta leta ... takrat so
predstavniki iz Bruslja zatrjevali, seveda zgolj neformalno, da so
programi, kot je bil na primer PHARE, namenjeni učenju postopkov.
Torej vsebina sama ni bila toliko pomembna, tudi organizacija ali
rezultati ali učinki ne. Mi smo se počutili malo ponižane, malo
celo upravičeno. Zdelo se je, kot da finančniki iz evropske
naddržave mislijo, da v državah pristopnicah računovodstvo sploh
ne obstaja in da živimo tako rekoč na ravni naturalne izmenjave. Se
kdo še spominja takratnih obrazcev za poročanje, ki so nam jih
pripravili kontrolorji? No, treba je priznati, da je Unija od takrat
vseeno napredovala. Zdaj že celo kar razume kaj naj bi bilo to
nadomestilo za malico in prevoz na delo, kaj je letni regres, kaj je
obvezna delovna oprema, kaj je pokojninski prispevek za javne
uslužbence, kaj je delni davčni zavezanec ... Danes je prav, da je
pozabljeno, da so nekateri projekti v preteklosti stali tudi več
mesecev samo zato, ker je država v Bruslju pozabila razložiti kaj
in zakaj imamo takšne predpise. Ampak tam so se tega naučili.Kaj pa mi? Smo izkoristili vsa ta leta
(pred)priprav? So se nam že odprle evropske oči? Smo se vsaj malo
ujeli v tokove vsakodnevne Evrope – ali raje kuhamo neuresničeno
hlepenje in zavist do držav in regij, ki jim nekateri postopki gredo
bolje od rok, energijo uporabljamo za stresanje jeze na posamezne
uradnike, ljudi s kakovostnimi idejami pa po vzorcu nekdanjih časov
vzorno uravnilavkujemo ali pošiljamo v tujino? Ali ne dajemo vtisa,
da sredstev, ki jih na tak ali drugačen način evropski
davkoplačevalci v celoti vplačamo v skupni proračun, pravzaprav ne
potrebujemo? Jasno je, da jih ne potrebujemo, potrebuje jih namreč
Evropska unija, to smo pa ...mi.
Kako torej?
Prvo pravilo: Don't panic! Še enkrat:
Don't panic.
Strah je sebičnost, pravijo psihologi.
In panika je posedica strahu. Pri katerikoli fazi projekta se zgodi
lahko karkoli. Vsi udeleženci vseh faz projekta so ljudje. Vsak
skuša biti uspešen. Vsak ima tudi svoje nadzornike. Vsi pa smo ista
EU. Denar, o katerem govorimo, je naš skupni denar. Če se
povzročitelj strahu in panike tega ne zaveda, ga je treba na to
opozoriti. Konkretno: sestanek z nadzornikom naj se začne v duhu, da
delata za isto stvar, to je konkurenčnost Evrope; karkoli se zgodi.
Drugo pravilo: Moralna in pravna
kultura.
Karkoli že to je, zdi se, da nam tega
manjka. Že na področju projektnih idej poznamo primere, ko uspešno
pridobi sredstva ustanova, ki je do včeraj izvajala, ali celo
istočasno izvaja, administrativno podporo nekemu programu. Z istimi
besedami in istimi stavki. Prijavitelj je tu nemočen, saj ob tvega
zamero. Sistemsko bo treba uvesti vsaj moratorije. Drugo so pogodbe.
Pravna država ni abstrakcija, je konkretnost pogodb v najširšem
pomenu besede. Pogodba pa ni od zgoraj, in je obojestranka ali
večstranska, ob podpisu postane istonivojska. Pogodbe za posamezne
operacije oziroma projekte so v bistvu odločbe, ker temeljijo na
nekih nadrejenih aktih. Vendar postanejo pogodbe, ko jih kot takšne
sprejmemo. In tega se držimo – mi, kot izvajalci, smo se
strinjali. Strinjajmo se torej ves čas, ne le kadar nam to ustreza.
Tretje pravilo: Presegajmo minimalizem.
Tretje pravilo: Presegajmo minimalizem.
Izvajalci, naredite kaj več, kot ste
obljubili v projektni prijavi. Naredite bolje. Namesto formalne
reference si pridobite trajnejšo referenco z vsebino. Nadzorniki,
naučena strogost naj bo nadgrajena s stavkom „Kako vam kaj gre?”
ki ga izvajalec vedno tako pogreša. Zdi se, da so največje težave
projektov prav pri nadzornikih, ki ne vedo, kaj nadzirajo. Namesto da
bi bili aktivni udeleženci, seveda z ohranjeno vlogo strogosti,
postajajo najbolj prestrašeni izpolnjevalci anket vodstva programa.
V državi obstaja nekaj takšnih, ki so izvajalce razveseljevali tudi
kar tako, neobvezno, v dobro programa, v dobro EU. Žal so se mnogi
morali zaradi svoje prizadevnosti tudi umakniti.
Četrto pravilo: Partnerstvo.
Četrto pravilo: Partnerstvo.
Individualizem uniči marsikateri
projekt. Partnerstvo se gradi le s partnerstvom, torej v praksi.
Praksa.
Peto pravilo: Lenoba ni varčevanje.
Poznate skrito lenobo? Vse je prav in v
redu, vse teče po ustaljenih tirih, nihče se ne pritožuje, če kaj
ni v redu, malo počakamo, pa se človek navadi. Prijetno. Kot
liberalnost ni anarhija tudi nedelo ni varčevanje. Če verjameš v
idejo in celo drugi verjamejo vanjo, ker je očitno za razvoj družbe
dobra, si dolžan za izpolnitev skupni denar porabiti – za to je.
Če tega ne storiš, ga bo morda/verjetno zapravila konkurenca.
Vendar, če ne veš kaj bi delal, je bolje, da ne delaš.
Šesto pravilo: Komunikacija.
Z javnostjo je treba komunicirati
stalno. Javnost je denar. Uradna državna spletna stran nekega
programa ne more imeti v rubriki „Novice” zadnje navedbe stare
dve leti. To kaže, da nekaj ne deluje, saj program še teče.
Spletne strani morajo imeti urednika, odgovornega urednika, ki bo
tudi odgovoren. In ne se istočasno hvaliti z uspešnostjo in jamrati
o neuspešnosti. Rezultati štejejo.
Sedmo pravilo: Smo navadni.
Pregrešno si upam trditi, da nimamo
najlepše dežele na svetu in da nismo na sploh najuspešnejši. Tudi
Nemci s svojo Nemčijo niso, niti ne Francozi, Britanci, Švedi ali
Švicarji. Nikakor ne trdim, da Slovenija ni lepa, niti tega, da zame
ni najlepša. Ampak, za božjo voljo nehajmo žaliti druge. Smo
navadni, ena od držav v EU, s težavami, ki jih morda kakšni drugi
nimajo in prednostmi, ki jih drugi morda nimajo. In s tem ni nič
narobe. Ampak zdaj govorimo o Evropi in evropskem denarju. Kot
Evropejcem nam nič ne manjka.
Namesto podpisa.
Pravila, sedem jih je le zaradi lepšega, niso fantazija; so konkretna
praksa. Če komu koristi, naj vzame, sicer naj pozabi. Pravila se
zdijo kot dogma, kot nekakšna religija. V bistvu pa so preprostost,
vsakdanjost, nič posebnega. Proračun EU ni miloščina, zaradi
katere imata oba, darovalec in prejemnik hitro slabo vest. To je naš
denar.
In ne čakajmo večera. Jutro je že pozno.
In ne čakajmo večera. Jutro je že pozno.