6. jul. 2016

Odvisnost z neodvisnostjo


Človek odvisnosti ne more preizkusiti drugače kot z neodvisnostjo. Niti telesno, še manj duhovno ali čustveno. 

Vzemimo odvisnike od t.i. psihoaktivnih substanc, alkohola, drog, nikotina. Praktično vsak se dejansko zaveda, da je odvisen, vendar je vsak tudi odvisen od tega zavedanja samega. Torej ne gre le za enostavno odvisnost od zunanjih substanc, ampak tudi za notranjo odvisnost, ko človek očitno v sebi potrebuje neprestano borbo med opravičevanjem in kesanjem na eni strani in nekakšnem užitku na drugi strani. Dokler je človek sam, načelno ni problema. Lahko bi rekli, naj se pač uniči, če se je tako zavestno ali manj zavestno namenil. Seveda je lahko pri posameznikih drugače, npr. odvisno od okolja, v akterem je odaščal. Vendar, če gre za družbo – in človek je del družbe – nastane problem. Namreč posledice niso individualne, ampak širše. Pa tu ne bomo rekli "družbene", ker bi to pomenilo neko abstrakcijo, s katero se posamezniki in neka oblast poskuša opravičevati svojo pasivnost. Torej posledice so širše za neposredne bližnje ljudi, morda druga bitja in še kaj. Takrat je potrebno ukrepati drugače. V dialogu. Takrat ni mogoče reševati le notranje borbe med eno in drugo spoznano resnico znotraj človeka, ampak se v svet odvisnosti vključijo borbe s soljudmi.

V zadnjem času postajamo odvisni od komunikacije. To pomeni, da je nujno, da vse veš, kaj se v politiki dogaja, kaj delajo tvoji priljubljeni zvezdniki, celo kaj je neka popularna oseba vzela s seboj na dopust ali kakšen repek je naročila pasjemu frizerju za popoldanski sprehod z ljubljenčkom po parku. Seveda z obveznim selfijem. Da bi opravičili stalno odvisnost od védenja, kaj počnejo povsem neznane osebe, ki od tega tako rekoč bajno živijo, se odvisnost komunikacije udejanja tudi v medčloveških odnosih, ki pa v teh primerih niso neposredni, ampak med dvema ali skupino stoji tehnologija, ki to čudežno omogoča brez žic, brez težav, predvsem pa je vse čisto in celo neodvisno. Celo svobodo ti daje, saj lahko kadarkoli odideš iz kiberprostora. Torej, delaš kar hočeš in kadar hočeš, in druge pustiš pri miru, karad in kakor se ti zdi. V bistvu nismo odvisni od komunikacijskih naprav, ampak smo odvisniki v sebi, ker hočemo to delati in se tako izogniti odnosom, ki nam – vsaj glede na vsa ostala bitja v naravi – gredo po naravi. Torej za celovitost, v katerem je lepo ali tisto, kar mislimo da je lepo v odnosu, enako pomembno kot manj lepo ali celo grdo, oziroma kar mislimo, da ni lepo. Na kratko: v lično oblikovan prenosni telefon je lažje govoriti prijazne besede, kot neposredno človeku, ki je morda ravno sedaj malo siten.
Svoboda, za katero smo rekli, da ti je dana, ker lahko kadarkoli odideš iz kiberprostora, pa v resnici ni prava svoboda, saj iz odvisnosti človek ne more kar tako. Ja, sočlovek, s katerim komuniciraš ni več tvoj sogovornik, ostane pa tehnologija. In na koncu se ne pogovarjamo več o soljudeh, ampak zgolj in samo o tehnologiji.

Kako vemo, da je odnos s tehnologijo močnejši od odnosa od ljudi, da smo torej od njega hujši odvisniki, kot bi morda morali biti odvisniki od soljudi in sobitij – od katerih dejansko smo odvisni?. preprosto takole: Izkušnja neodvisnosti je zelo prvinska človekova izkušnja. To je pravzaprav bistvo otroštva, ki ga na nek način skušamo odrasli obujati vsaj kot spomin in tolažbo. Redki so namreč, ki jim je dano, ali so to spoznali kot danost, da tudi v odrasli dobi živijo pristnost. Zdi se celo, da v današnji zahodni družbi življenje pristnosti pomeni družbeno smrt. A odvisnost se preizkusi le tako, da je ni. Pri medčloveških odnosih takrat, ko nekdo odide, celo umre. Hudo pa je, da se te "smrti" dogajajo v našem odnosu do tehnologije. Ko odpove telefon, smo povsem onemogočeni. Če ugasne televizor, ne vemo nič več. Če se izgubi povezava v internet, se le še ustavimo in morda čakamo, a ne vemo koga ali kaj.


Najhujše odvisnosti so tiste, ko človek misli, da je nekaj, kar mu je dano, njegovo.