Informacijska doba prehiteva sama sebe. Na mnogih področjih smo se kar navadili, da informacije pač moramo imeti, naj bo zlepa ali zgrda. In ker nam strežniki informacije posredujejo za denar, ki ga mi damo, je seveda razumljivo, da od njih zahtevamo uslugo. Zlepa ali zgrda. Strežniki (torej ljudje, ki strežejo, v našem primeru z informacijami) se svoje naloge in predvsem naših zahtev (in menda pravic!) predobro zavedajo, zato nam strežejo.
Nedavno se je zgodilo neko naročilo relativno drobne stvari preko slovenskega posrednika v Nemčijo. Korporacija (žal) deluje tako, da ščiti nacionalne trge in neposredno naročilo ni mogoče. Trdijo, da je tako ceneje, čeprav s potrošnikove strani ogled številk v evrih tega ne potrjuje.
Kakorkoli. Slovenski posrednik je zelo vljuden do stranke, in takoj, ko zadevo naroči v Nemčiji, pošlje sporočilo, da je iz tamkajšnjega skladišča roba poslana. Super. Zadeva je res hitra, čeprav šengen odpoveduje. V elektronskem dopisu je tudi povezava, kjer stranka lahko pošiljki sledi. Še bolj super.
Poglejmo, kako je sploh na splošno s sledenjem.
Danes že ni nič posebnega. Sicer pa je tudi res, da možnost sledenja pošiljkam nič ne pove o tem, če se nekje ne bo nekaj zataknilo. V bistvu nas paketni posredniki s tem le nekako mirijo in nam dajejo dober občutek. Mi pa prave informacije, ki jo zares potrebujemo - to je, kdaj bomo pošiljko dejansko dobili - iz te informacije ne moremo razbrati. Torej gre za podatek, ki je vnaprejšnji in ne (od)govori na naše želje in potrebe. Podatek bo postal informacija šele takrat, ko ga ne bomo več potrebovali, torej takrat, ko se bo dostavljač postavil pred naša vrata. To pa je isto, kot ne bi nič vedeli o sledenju.
Vrnimo se k konkretnemu naročilu.
Pritisk na povezavo, ki ima svojo identifikacijsko označbo, torej je enoumen in neponovljiv podatek, vrne napako na strežniku: Take pošiljke ni. Kaj zdaj? Posrednik mi zagotavlja, da lahko pošiljki sledim, paketni dostavljaš pa mi sporoča, da pošiljke ni. Kje je zdaj? So jo sploh naročili? Se nemški in slovenski paketarji ne morejo medsebojno dogovoriti - ima torej nemški ID spredaj DE, slovenski pa SI? Je računalniški steržnik prezaseden in ne deluje?
Poskusim naslednji dan. Isto. Pošiljke torej ni, čeprav je plačana, čeprav posrednik sporoča, da jo je naročil, čeprav imam pred seboj možnost, da pošiljski sledim, čeprav se mi zdi, da trgovanje po EU še kar zelo dobro deluje ... Torej: kdaj bodo vsi ti podatki postali informacija? Jutri. Ja, ampak to je takorekoč tisti jutri iz vica, da bom plačal jutri.
---
Tako se nam dogaja marsikje. Od poročil v Bruselj o napredku na nekem področju v določenem obdobju, ki namesto o poročevalskem obdobju govori, da bomo cilje dogovorjene uresničili v naslednjem obdobju, preko bančnih posojil, ki nam za jutri obljubljajo nebesa, do vaške trgovine, kjer je "ravnokar" zmanjkalo nekega artikla, in so ga "ravnokar" naročili, in bo "jutri" gotovo že. Le pridite jutri ...
In ni treba ponavljati, da vsi vemo, da bo "ekološka" katastrofa jutri, in politične spremembe, in poštenost in odpoved kajenju in hujšanje; in takšna ali drugačna nebesa - dobro in slabo hkrati.
---
Epilog nemškega naročila:
Za pošiljko iz Nemčije sem posredoval "ročno" (torej sem napisal in poslal vprašanje) in slovenski posrednik mi je sporočil, da je roba v kamionu, ki se pelje iz Nemčije proti Sloveniji. Bravo. To pa je digitalno sledenje ...
Danes je tudi povezava na paketno dostavo začela delovati. Podatki pravijo, da je bila pošiljka včeraj v Sloveniji prevzeta in včeraj posredovana naprej. Ure ni nobene, torej iz zapletenega sistema še kar nimam informacije, kdaj bom pošiljko dobil. Ja, vem, načelno danes - ampak to vem sam, in za to ne potrebujem podatka.
In enako je za bolj oddaljeno naročilo. V bistvu že sam vem, da bom robo iz Nemčije dobil v treh do petih dnevih. Vsaj doslej sem jo. Torej, čemu vse te kolobocije okrog informacij, ki danes še niso informacije, oziroma, ki bodo postale informacije šele takrat, ko jih ne bom več potreboval?
Za kaj imamo sploh informacijsko dobo? Za jutri?