Pred kar nekaj leti so se mi nekako odprle oči, kako deluje trgovina. Predvsem sem ugotovil, kdaj in na kakšen način dobiš od trgovca ali izvajalca storitev največ. Podrobnosti ne bom razkrival, vsekakor pa ni šlo za nobeno goljufijo, nobeno preplačevanje ali podmizne posle. Šlo je predvsem za nekakšno poslovno retoriko, v kateri se morata ujeti pridajalec in kupec. Takrat se mi je zdelo, da sem zelo uspešen.
Sčasom človek spozna, da ekonomija ne deluje le na denarnem področju, ampak na vseh. Ne gre torej le za kupoprodajo, ampak za nekakšno smotrno razporejanje in balansiranje sredstev in potrošnje. Nek posel - pa naj bo gospodarski, pedagoški, zdravstveni, celo miselni ali filozofski - dobro uspeva, če so dejavniki v nekem posebnem odnosu, ki je stran od naivne domačnosti (vendar ne v nečloveškost!), globoko v vsaksvoji profesionalnosti in v kakovostni a ne pretirani komunikaciji. Prekrški (drobne poslovne nečistoče) niso prepovedani in praviloma celo pozitivno delujejo na posel. Dobro vpliva tudi občasna prekinitev posla, ali celo zaostritev.
V ekonomiji je bistven skupen cilj, torej ne dobiček prodajalca ali uspeh kupca, ampak trajno dober rezultat.
In, ker smo spet pozabili, da ne gre zgolj za finančno ekonomijo, povem primer miselne.
Znanstvenik piše strokovni članek. Vsebina je kakovostna, tema pomembna. Avtor priznan in uveljavljen. Kar napiše stoji, in ima svoje argumente, ki so lahko utemeljeni z referencami drugih, dotedanjimi ugotovitvami, ali tudi lastno intuicijo. Recenzent je lahko zelo kakovosten sodelavec. Takrat se začne dobra miselna ekonomija, ki vsebini doda še veliko vrednosti. Znanje se medsebojno krepi, stroka napreduje. Recenzent pa (žal) lahko uveljavlja svoje poglede in svoje zamisli. Šibkega avtorja to lahko hitro zlomi. In mnogi, predvsem mladi, tudi obupajo. Žal.
Avtorja s kakovostnimi argumenti pa tudi neutemeljena kritika ali recenzija ne bo zlomila, ampak ga bo naredila močnejšega. Pa res?
V bistvu ja, ampak ta moč je drugačna, kot si večina predstavlja. Ni rigidna, ampak je ekonomska. Avtor se bo na neutemeljene ideje recenzorja odzval tako, da bo vsebino krajšal. Izločanje konfliktnih, pa čeprav trdno stoječih dejstev, je namreč način za preživetje. In avtor se zaveda, da mora najprej preživeti, da bo lahko še naprej ustvarjal. Bistvo je napredek znanosti, in če danes ne prodreš, boš prodrl jutri. Resnica enostavno ne more obstati. In to je ekonomija, ki deluje.
Ravno tako je s kupovanjem. Trgovec ti neko reč želi prodati. Če si z njim v uravnoteženih odnosih, boš dobil najboljše danes, in še jutri. In pojutrišnjem bo trgovec mislil nate, kaj ti mora ponuditi. Če bo odnos padel iz prave retorike, bo kupljen izdelek prejkoslej postal odpadek.
Je kdo od vas že odkril ekonomijo?