Značilnost religij so rituali ali
obredja, to je ponavljanje določenega dejanja v določenih časovnih
presledkih. Tu ne gre za magijo ali okultne dogodke, ampak za
vsakodnevno ali vsakoletno običajno življenje. Glede na izvor gre
pri ritualu za simboliko, glede na cilj pa
za vzdrževanje določene kulture in civilizacije.
za vzdrževanje določene kulture in civilizacije.
Zahod, zaradi globalizacije pa
praktično večina sveta, je prežet z rituali, ki izvirajo iz
krščanstva. To je naša kultura in civilizacija dnevnih ritmov, na
primer zajtrk, kosilo, večerja, ali letnih ritmov, na primer božič,
pust, velikonočna luč, kres, zahvalni dnevi; nenazadnje tedenski
delovni ritem s prosto nedeljo in leto kot koledar.
Starodavni in še ohranjeni ljudski
običaji nam pričajo, da večina krščanskih obredij zgolj prevzema
rituale nekdanjih religij. Spretni učitelji novejših religij so
znali zamenjati vsebino rituala s svojimi vsebinami, kar se je
verjetno izkazalo za najbolj enostavno in najbolj uspešno. Simbolika
je ostala vsaj približno enaka, vsebinsko globino pa so večinoma
doumeli le učitelji - običajni vsakdanji ljudje smo navadno
prepočasni, da bi vsebine zares dojeli v globino.
Podobno zamenjavo vsebin posameznih
ritualov v zadnjih stoletjih izvajajo tudi politični in
potrošniško-komercialni sistemi, ki s tem kažejo nekoliko želje
nagnjenosti k religiji.
Danes rituale gledamo z očmi
zgodovinskega spomina, ki seže morda tisoč, ali kvečjemu nekaj
tisoč let nazaj. Zgodovinski spomin se zaradi globalizacijskih
procesov krajša, zato se mnogi ljudski običaji ohranjajo zgolj v
zapiskih družboslovnih znanosti.
Razvoj človeka in človeštva pa je
ugotovljeno bistveno daljši kot zgodovinski spomin sedanjega
človeštva. Zato ni razloga, da se menjave vsebin ritualov niso
menjale tudi v nam neznani preteklosti, saj človek v zadnjih
tisočletjih ne kaže bistvenega globinsko-duhovnega napredka.
Priznati si namreč moramo, da so sveti ali posvetni spisi, kot na
primer Bibilja, Vede, grška, kitajska modrost ali ljudske pravljice,
danes še popolnoma enako duhovno aktualne kot pred tisočletji, ko
so nastali. Da se stare modrosti niso ohranile v večjem obsegu, je
morda razlog le v neustreznih prenosnih sredstvih, torej manjšemu
številu osebkov in s tem večji ranljivosti populacij za ustni
prenos, nezmožnostih zapisa ali neustrezna podlaga za zapis.
Če bi torej raziskovali nazaj, pa po
sedanjih znanstvenih metodah tega pravzaprav niti ne moremo, bi
najbrž ugotovili, da vsi sedanji rituali izvirajo iz dogodkov v
naravi. Letni so posledica kroženja Zemlje okrog Sonca in
nagnjenosti Zemljine osi, ki povzroča letne čase. To pomeni razlike
v dostopnosti hrane in s tem vrste hrane, zunanjih okoliščinah kot
so toplost ozračja, ki povzroča sezonske selitve, dolžin dneva in
noči, od katerega so mogoče odvisni različni metabolizmi, vključno
z delovanjem možganov. Mesečni in tedenski dogodki so posledica
kroženja Lune okrog Zemlje. Za človekov organizem se je izkazalo,
da je koristno sedmi dan počivati.
Še na nekaj je treba opozoriti. V
nasprotju z okultnim, ki je izmišljotina posameznikov in se kot
nekaj-podobnega-ritualu pojavlja določeno časovno obdobje, gre pri
ritualu za simboliko, ki je izvorno objektivna, in ki človeka
presega v čisto biološkem smislu. Zato gre za neizbrisno izvorno
povezavo človeka in ostale narave. Izkaže se celo, da rituali niso
in nikoli niso bili namenjeni objektu, torej čaščenju nekih
božanstev, ali sil ali svetnikov, ampak so bili vedno namenjeni
subjektu, torej človeku kot takemu. S pomočjo ritualov, ki so ga
hrati povezovali z izvorno naravo in se je s pomočjo prestavljanja
naravnih pojavov na simbolno raven nekako trgal od narave, je človek
lažje preživel.
Rituali so, ne glede na trenutno obliko
ali morebitno sedanjo vpetost v določeno institucijo, naša povezava
z prvinskim človekom, z biološkim človekom, takim, kakršen je
izšel iz narave.